Komunikat dla mieszkańców Gmin
Szanowni Państwo, w związku z pytaniami i wątpliwościami dotyczącymi realizacji gospodarki odpadami Art. 3. [Katalog zadań gmin] 1. Utrzymanie czystości i porządku w gminach należy do obowiązkowych zadań własnych gminy. 2. Gminy zapewniają czystość i porządek na swoim terenie i tworzą warunki niezbędne do ich utrzymania, a w szczególności: 1) tworzą warunki do wykonywania prac związanych z utrzymaniem czystości i porządku na terenie gminy lub zapewniają wykonanie tych prac przez tworzenie odpowiednich jednostek organizacyjnych; 2) obejmują wszystkich właścicieli nieruchomości na terenie gminy systemem gospodarowania odpadami komunalnymi; 3) nadzorują gospodarowanie odpadami komunalnymi, w tym realizację zadań powierzonych podmiotom odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości; 4) zapewniają selektywne zbieranie odpadów komunalnych obejmujące co najmniej: papier, metale, tworzywa sztuczne, szkło, odpady opakowaniowe wielomateriałowe oraz bioodpady; 5) tworzą w sposób umożliwiający łatwy dostęp wszystkim mieszkańcom gminy punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych, które zapewniają przyjmowanie co najmniej odpadów komunalnych wymienionych w pkt 5, odpadów niebezpiecznych, przeterminowanych leków i chemikaliów, odpadów niekwalifikujących się do odpadów medycznych, które powstały w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, Jak powszechnie wiadomo od 1 lipca 2013 roku gminy Lipka, Łobżenica, Miasto Złotów, Tarnówka, Zakrzewo i Złotów a od 1 stycznia 2021 również gmina Okonek przekazały zadanie własne pn. Gospodarka Odpadami Związkowi Gmin Krajny w Złotowie. W Rozdziale 3 w/w ustawy wskazano obowiązki właścicieli nieruchomości Art. 5. [Obowiązek utrzymania czystości i porządku] 1. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez: 1) wyposażenie nieruchomości w worki lub pojemniki, przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, utrzymanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym oraz utrzymanie w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym miejsc gromadzenia odpadów, chyba że na mocy uchwały rady gminy, o której mowa w art. 6r ust. 3, obowiązki te w całości lub w części przejmie gmina jako część usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w zamian za uiszczoną przez właściciela opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi; (…) 3) zbieranie w sposób selektywny powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminie oraz sposobem określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 4a ust. 1; (…) 5) realizację innych obowiązków określonych w regulaminie. To właśnie Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gmin stanowi uzupełnienie i wymóg określony w Art. 4. ucpg [Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy]: 1. Rada gminy, po zasięgnięciu opinii państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, uchwala regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, zwany dalej "regulaminem"; regulamin jest aktem prawa miejscowego. 2. Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy dotyczące: 1) wymagań w zakresie: a) selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych obejmującego co najmniej: papier, metale, tworzywa sztuczne, szkło, odpady opakowaniowe wielomateriałowe oraz bioodpady, b) selektywnego zbierania odpadów komunalnych prowadzonego przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych w sposób umożliwiający łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców gminy, które zapewniają przyjmowanie co najmniej odpadów komunalnych: wymienionych w lit. a, odpadów niebezpiecznych, przeterminowanych leków i chemikaliów, odpadów niekwalifikujących się do odpadów medycznych, które powstały (…) 2) rodzaju i minimalnej pojemności pojemników lub worków, przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości, w tym na terenach przeznaczonych do użytku publicznego oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników i worków oraz utrzymania pojemników a) średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach, b) liczby osób korzystających z tych pojemników lub worków; 2a) utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym miejsc gromadzenia odpadów; 3) częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego; (…) Realizując powyższe zapisy a także korzystając z dokładnych danych historycznych dotyczących zarówno ilości zebranych odpadów jak również ilości, pojemności i częstotliwości wywozu wydanych pojemników oraz worków oszacowano przeciętną niezbędną ich liczbę na pierwsze pół roku. Pakiety te właściciele domów jednorodzinnych otrzymują nieodpłatnie w ramach wnoszonej opłaty. Szacuje się, że na pierwsze półrocze około 80 - 90 % właścicieli nie będzie musiało zaopatrywać się Z powyższych danych wynika, że 10-20% właścicieli domków jednorodzinnych może tych worków zabraknąć. Przyczyną może być : - zaniżona liczba mieszkańców danej nieruchomości, - ponadprzeciętna ilość produkowanych odpadów (w szczególności frakcji bio,) - brak deklaracji w systemie na daną posesję, z której odpady do tej pory były odbierane. -w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej mieszania odpadów komunalnych pochodzących właśnie z działalności gospodarczej z domowymi. To są najczęstsze przyczyny tych niezgodności. Usunięcie nieprawidłowości pozwoli uszczelnić system a w efekcie końcowym wpłynie na zmniejszenie kosztów, które pokryć muszą wszyscy mieszkańcy. Nie są prawdziwe stwierdzenia, że oto nie będzie można oddać wszystkich odpadów ograniczając ilość worków i pojemność pojemników. Jak już wspominaliśmy wyżej takie ilości i pojemności wynikają Ustalenie limitu przekazanych worków ma jeszcze inne następujące cele : - racjonalne wykorzystywanie worków poprzez np. zgniatanie opakowań plastikowych, - wykorzystywanie całej pojemności worków przy zachowaniu oczywiście optymalnej maksymalnej wagi odpadu (w szczególności dotyczy frakcji bio) - zdecydowaną poprawę wizerunku miejscowości w dni odbioru odpadów segregowanych, gdzie do tej pory worki często rozdaje wiatr. Przypominamy, że odbierane będą wyłącznie odpady w workach zawierających logo Związku Gmin Krajny i właściwe oznaczenie. Opłata dla mieszkańców gminy Miasto Złotów od 1.01.2023 r. to kwota 27,50 zł za każdą osobę. Opłata dla mieszkańców gmin Lipka, Łobżenica, Okonek, Tarnówka Zakrzewo, i Złotów 25,65 zł za każdą osobę. Numery kont oraz terminy wpłat pozostają bez zmian.
w roku 2023 uprzejmie wyjaśniamy iż Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. 2022 poz. 1297 ze zm. – dalej jako ucpg) regulująca tę kwestię wskazuje że :
w szczególności igieł i strzykawek, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, zużytych opon oraz odpadów tekstyliów i odzieży, a także odpadów budowlanych i rozbiórkowych
z gospodarstw domowych;
w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych
w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi,
w szczególności igieł i strzykawek, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, zużytych opon oraz odpadów tekstyliów i odzieży, a także odpadów budowlanych i rozbiórkowych z gospodarstw domowych,
w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu:
w dodatkowe worki bowiem podpisane umowy z operatorem Altvater Piła Sp. z o.o. gwarantują
w 3 pierwszych miesiącach 2023 roku odbiór w workach Novago, którymi mieszkańcy przecież dysponują.
z danych zebranych od operatorów w roku 2021 oraz 10 miesiącach roku 2022. Każdy właściciel nieruchomości – domu jednorodzinnego ma zagwarantowaną możliwość zabezpieczenia się
w odpowiednią ilość worków poza nieodpłatnymi pakietami. W przypadku Gminy Miasto Złotów po zaewidencjonowaniu tego faktu w postaci adresu nieruchomości nieodpłatnie a w przypadku gmin Lipka, Łobżenica, Okonek, Tarnówka Zakrzewo, i Złotów odpłatnie przy czym cena nie przekroczy 70 groszy za 1 szt. (żółte/niebieskie- 0,57 gr/szt., zielone/brązowe – 0,63 gr/szt.)