Biuro Związku Gmin Krajny
ul. Wawrzyniaka 4A, 77-400 Złotów, tel: 67 353 39 41

Kategorie

Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości
i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw

=

wzrost stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi?


 

Koszty związane z gospodarką odpadami komunalnymi stale rosną w całym kraju, a więc również w Związku Gmin Krajny.


Wielce prawdopodobne jest, że w najbliższych miesiącach można spodziewać się dyskusji na temat podniesienia stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Podyktowane jest to m.in. zmieniającymi się przepisami prawa na szczeblu ustawowym
i koniecznością ich wdrożenia i dostosowania prawa lokalnego.


6 września 2019 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach i wprowadziła nowe zasady oraz obowiązki, m.in.:

  • obowiązek selektywnej zbiórki odpadów komunalnych przez wszystkich mieszkańców, właścicieli nieruchomości;
  • nowe zasady odbioru odpadów z nieruchomości niezamieszkanych;
  • podwyższona opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny (od dwu do czterokrotności wysokości stawki ustalonej przez Zgromadzenie Związku);
  • obowiązek wyodrębnienia dodatkowych frakcji.

Wpływ na wzrost kosztów związanych z gospodarką odpadami komunalnymi mają m.in.:

  • Systematyczny wzrost ilości odpadów niesegregowanych w stosunku do poprzednich lat;
  • Brak możliwości stosowania preferencyjnej stawki dla osób segregujących – koszty obsługi systemu systematycznie rosną, zaś segregować będą wszyscy mieszkańcy;
  • Zmniejszenie liczby osób w deklaracjach;
  • Wzrost tzw. opłaty marszałkowskiej za korzystanie ze środowiska ze 170 zł w 2019 roku na 270 zł w 2020 roku za 1 tonę (wnoszonej z tytułu składowania odpadów);
  • Wyższe koszty transportu;
  • Wyższe ceny energii;
  • Zakaz importu odpadów/ Zamknięcie rynku wschodniego (głównie Chiny), której do tej pory skupowały odpady zbierane selektywnie (tworzywa sztuczne oraz papier);
  • Wzrost kosztów zagospodarowania frakcji preRDF i frakcji BIO u odbiorców końcowych;
  • Nieprawidłowa segregacja odpadów przez mieszkańców, dodatkowe nakłady na oczyszczenie surowca;
  • Zwiększenie liczby tzw. frakcji, czyli rodzaju odpadów, które muszą być segregowane (np. odpady wielomateriałowe);
  • Nowe wymagania związane z monitoringiem wizyjnym w miejscach składowania;
  • Wzrost płacy minimalnej;
  • Możliwość wystąpienia z systemu części podmiotów prowadzących działalność gospodarczą (nieruchomości niezamieszkane).


Brak przepisów wykonawczych uniemożliwia przeprowadzenia pełnej analizy i prognozy dalszych, konkretnych działań.


Zamknij

Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.